10 telemarketing tips – Tip 4: Koop de juiste data

Een goede lijst met gegevens is goud waard. Wanneer u een sector gedefinieerd heeft en wie u wil spreken, moet u een kwalitatieve leverancier van gegevens vinden. Kies aan de hand van reputatie en relevantie. Zorg ervoor dat de gegevenslijst die u koopt wordt bijgewerkt en zo regelmatig mogelijk wordt opgekuist. Idealiter niet minder dan 6 maanden, maar 12 maanden is de norm. Zorg ervoor dat deze gegevenslijsten ook gescreend worden op opt-outs van de “bel-me-niet-meer”-lijst of Robinsonlijst. Uiteraard wilt u niet in de problemen komen met de wetgeving, dus vraag zeker aan providers of ze hun lijst kunnen screenen. Als ze dat niet doen, moet u de lijst screenen. U bent daartoe wettelijk verplicht.
Bepaal waar u het best uw gegevenslijst kunt aankopen. Wanneer uw doelgroep bijvoorbeeld gespecialiseerd is in een bepaalde sector, kunt u best een speciale lijst van een vakblad of vereniging.
Wanneer u in de meeste sectoren thuis bent, kunt u een meer algemene lijst aankopen. De sleutel is om volgende parameters in acht te nemen:

  • Locatie: Nationaal of regionaal.
  • Sector: Selecteer sectoren die uw voorkeur dragen en de meest succesvolle sectoren.
  • Grootte: Werkt u het best met bedrijven waar 200 werknemers zijn of met kleinere bedrijven? Heeft u bedrijfven nodig die 10 miljoen omzet draait per jaar?
  • Omgeving, single of multi: Wilt u een hoofdkantoor aanschrijven waar de beslissingen worden genomen of wilt u spreken met filialen of winkels waar lokale beleidsmakers zich bevinden?
  • Functies bij gegevens: Bevat de lijst met gegevens personen met bepaalde functies die u wilt contacteren?
  • Gebruik, single of multi: Bedrijven geloven soms dat ze contacten meedere keren kunnen hergebruiken en meerdere keren kunnen gebruiken. In de realiteit is dit een anders. Een lijst die een keer wordt gebruikt is meer kosteneffectief, tenzij u een multi-campagne lanceert.
  • Hoeveel contacten heeft u nodig? Koop niet meer contacten dan nodig voor uw campagne. Hou u aan een minimale bestelhoeveelheid en koop een nieuwe lijst wanneer u deze nodig heeft. Hoe nieuwer de data, hoe beter.

Lees ook tip 1: Tijd voor actie!
Lees ook tip 2: Werk aan uw positie
Lees ook tip 3: Definieer uw doelgroep
Lees ook tip 5: Brief en leidt uw team goed op
Lees ook tip 6: Kies de juiste personen
Lees ook Tip 7: Geduld is een schone deugd
Lees ook Tip 8: Stel realistische objectieven
Lees ook tip 9: Opvolgen en nog eens opvolgen
Lees ook Tip 10: Bouw dynamiek op
Volg dit onderwerp, want iedere week geven we een tip mee!